حیات

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

تربیت صحیح گوهر های داخل خانه...

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۳:۰۸ ب.ظ


خداوند سبحان به والدین نسبت به فرزندانشان ولایتی را عطا فرموده اما در برابر این اعطای ولایت والدین محترم هم وظایفی بر عهده شان نسبت به فرزندان قرار داده شده که از این وظایف تعبیر شده به حقوق فرزندان .

اگه موافقید یک سری بزنیم به رساله ی حقوق امام سجاد علیه السلام و کمی پای درس ایشان بنشینیم :

امام سجاد علیه السلام در تبیین وظایف و مسئولیت های مختلف انسان ،اشاره ای هم به حقوق فرزندان مینمایند به این عبارات کوتاه و پر بار توجه کنیم :

اما حقی که فرزندت بر تو دارد، آن است که بدانی او از تو و وابسته به تو است;خوب و بدش در این دنیا به تو باز می گردد و به یقین تو در مقابل ولایتی که بر او داری مسئول هستی به تربیت نیکوی او بپردازی و به سوی خداوند راهنمایی اش کنی . و در انجام وظایف الهی و حقوق خود بر او یاری اش رسانی، که تو در مقابل این تکلیف از پاداش و مجازات برخوردار خواهی بود .

پس درباره فرزندت چنان رفتار کن و تلاش نما که اثری نیکو پس از خود بر جای گذاری و در مقابل پروردگارت توان پاسخگویی را داشته باشی

محدث نوری، مستدرک الوسایل، مؤسس آل البیت، قم، 1408، ج 11، ص 161;ابن شعبه حرانی، تحف العقول، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، 1363، ص 263 .

 

حال جای تعجب اینجاست که :

خیلی از خانواده های محترم انقدر که نسبت به غذا و پوشاک و سلامتی فرزندانشان اهمیت میدهند ابدا به تربیت و دینداری و بیماری های روحی و روان آن ها توجه نمیکنند...این تعبیر سبط اکبر نبی مکرم اسلام،  امام حسن علیه السلام خواندی است :

«شگفتا از کسی که در غذای جسم خویش اندیشه می کند ولی به غذای روح خود نمی پردازد» .

و حسن ختام صحبت حقیر هم این توصیه ی پیامبر عظیم الشان اسلام است به امیر مومنان « دلاور بی نظیر عرصه های نبرد حق علیه باطل » علی علیه السلام ،که باهم مرور کنیم :

ای علی، حق فرزندان بر والدین شان آن است که نام نیکو بر آنها نهاده و آنان را به حسن ادب مزین سازند و در محیطی سالم پرورش شان دهند . ای علی، نفرین خداوند بر پدر و مادری که زمینه نافرمانی فرزندان و بی احترامی آنها نسبت به خودشان را فراهم سازند و رحمت الهی بر پدر و مادری که فرزندان خویش رابر نیکوکاری به والدین یاری رسانند .

شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، دار احیا التراث العربی، بیروت، ج 15، ص 123 .


جالب این جاست که ؛

پدر و مادر ها این وظایف رو گاهی جدی نمیگیرند در حالیکه همانطور که در این روایت مشهود است عده ای از پدر ومادرها مشمول نفرین پیامبر میشوند فقط و فقط به سبب کم توجهی و سهل انگاری...

ادامه دارد ان شاءالله

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۷
هادی مهدوی

نظرات  (۷)

۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۵:۰۹ بالای آسمان
بسیار قابل استفاده بود
ممنونم
پاسخ:
ممنونم
۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۳۵ محمد جواد
احسنت. بسیار عالی زیبا وتمیز

بیا نقد کن ما رو آقای محمد زاده
پاسخ:
چشم برادر...خدمت میرسیم
۱۷ آذر ۹۵ ، ۲۳:۴۶ نـــای دل
بسیار زیبا بود...

استفاده کردیم...
۱۸ آذر ۹۵ ، ۱۳:۲۸ علیرضا تقوی زاده
ممنون از مطلب خوبتون مخصوصا این تذکرتون :
خیلی از خانواده های محترم انقدر که نسبت به غذا و پوشاک و سلامتی فرزندانشان اهمیت میدهند ابدا به تربیت و دینداری و بیماری های روحی و روان آن ها توجه نمیکنند
۱۹ آذر ۹۵ ، ۰۵:۴۳ ....مسعود ....
اره همینطوره
🔴یادداشت: بررسی یک شبهه: آیا "ایام محسنیه" یک بدعت است؟
مشاهده در لینک زیر
http://yon.ir/752l
@salamkomijan
سلام حتما سر بزنید
۲۵ آذر ۹۵ ، ۱۳:۳۷ سعید حسن زاده
دلم خونه از پدرم.
پاسخ:
.......................