حیات

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

حیا.....گوهر گرانقدر7

جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۰۲ ب.ظ


گفتیم برای تسریع در حرکت به سمت کمال هیچ گاه بی نیاز از تضرع و احساس نیاز نزد معصومین به عنوان بندگان خوب و مجرای افاضه ی فیوضات الهی  نبیستیم....از معصومین به عنوان صراط مستقم نام بردیم....شاید شایسته باشه که کمی بیشتر گفتارمون رو در این رابطه ادامه بدیم...برای گام اول بریم خدمت قرآن کریم..
در سوره ی حمد از خدای متعال میخواهیم مارا به راه راست راهنمایی کند..اهدنا الصراط المستقیم...
درسوره ی یس ایات 60و 61 میخوانیم:

الم عهد الیکم یا بنی آدم ان لاتعبدوالشیطان.انه لکم عدو مبین  وان اعبدونی هذا صراط المستقیم..

در این آیه ی شریفه از عبادت خداوند به عنوان صراط مستقیم یاد شده..عبادتی که به معنای عبودیت و بندگی است
در رابطه با عبادت حرفها و سخن های زیادی میتون گفت ..لکن به بیان راحت و روان عبادت یا همان بندگی و عبودیت  ، اجرا اوامر الهی و دوری گزیدن از نواهی الهی است (یعنی همان طاعت و ترک گناه...)

 در آیات 151 تا 153 سوره ی انعام هم اشاره به شاخص های صراط مستقیم شده است که  این شاخص ها همان ؛ 

حرکت عملی در اجرای اوامر و نواهی الهی است..

 کسی که راه عبودیت و بندگی را در پیش گیرد به راستی در صراط مستقیم به سمت کمال در حرکت است
وقتی در سوره ی حمد از خداوند میخواهیم ما رابه راه راست هدایت کند . در ادامه میآید : نه راه کسانی که بر آنها غضب کرده ای..در واقع راه راست راه مومنان و کسانی است که در اجرای فرامین الهی از بقیه پیشی گرفته اند.. بهتر است در این رابطه به تفسیر المیزان رجوع کرده و پای صحبت مفسر کبیر حضرت علامه طباطبایی بنشینیم..





علامه در تفسیر سوره حمد در ذیل ایات 6 و 7 نکاتی در ررابطه با صراط مستقیم بیان فرموده که خلاصه اش این میشود که صراط مستیقیم تفاوت با لفظ سبیل در قرآن دارد...رهروان صراط مستقیم کسانی هستن که هم اهل عمل هستن و هم از معرفت بسیار بالایی نسبت به بقیه برخوردارن...در واقع در عمل ممکن است پیشتاز نباشن از بقیه  ی صالحین اما در علم تفاوت زیادی دارند.

اما اینکه اما رضا علیه السلام در   معانی‌الاخبار میفرمایند :

(صراط یعنی علی ابن ابی طالب )



در واقع یعنی به میزانی که شناخت ما به معصوم بیشتر وبیشتر شود و با جان و دل اهل تعبد و تبعیت و محبت بشویم - چون آن ها کاملترین انسان ها هستن و نه تنها در عمل با ما قابل مقایسه نیستن بلکه در علم و معرفت نیز در سطحی هستن که ما راز دست یابی و رسیدن به این سطح از معلومات ناتوانیم - راه ایشان صزاط حقیقی و راه نایل شدن به خدای متعال است..پس ؛

راهی تحصیل ایمان و فزونی آن ، بعد از توبه و انجام واجبات الهی، رفتن نزد هادیان واقعی ، انوار الهی ، امامان معصوم علیهم السلام است تا با تضرع و توسل به درگاهشان از ایشان بخواهیم ما را یاری نموده و کمک نمایند تا در راه تصحیح اعتقاداتمان گام های محکم بر داریم و هیچ گاه ما را به حال خود وا نگذارند..


....ادامه دارد....همراهیمان نمایید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۵
هادی مهدوی