حیات

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

باز خواست خدا ....

شنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۱۱ ب.ظ



روزی ابو حنیفه به محضر امام صادق علیه‌السلام آمد.

امام فرمود:

 شنیدهام که این آیه را ((ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم))

در روز قیامت به طور حتم از نعمتها سؤال میشوید. [سوره تکاثر، آیه ۸] چنین تفسیر میکنی که:

خداوند مردم را از غذاهای لذیذ و آبهای خنک مؤاخذه و بازخواست میکند.

ابوحنیفه گفت: 

درست است من این آیه را این طور تفسیر کردهام.

امام فرمود: 

اگر مردی تو را به خانهاش دعوت کند و با غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند و بعد برای این پذیرایی به تو منت بگذارد، دربارهی چنین کسی چگونه قضاوت میکنی؟

ابوحنیفه گفت:

 میگویم آدم بخیلی است.

امام فرمود: 

آیا خداوند بخیل است تا اینکه در روز قیامت در مورد غذاهایی که به ما داده ما را بازخواست کند؟

ابوحنیفه گفت:

 پس مقصود از نعمت‌هایی که قرآن میگوید انسان مؤاخذه میشود چیست؟

امام فرمود: 

مقصود آن نعمت ولایت ما اهل بیت است. روز قیامت از ولایت ما قرار است سوال شود.

 

[مستدرک الوسائل ج ۱۶ ص ۲۴۷]

 
إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ»

«همانا آن قرآنی است گرامی منزلت ، در کتابی مکنون که جز پاکان ((کـسـانـى هـسـتند که خداى تعالى دلهایشان را از هر رجس و پلیدى یعنى از رجس گناهان و پـلیـدى ذنوب پاک کرده، و یا از چیزى که از گناهان هم پلیدتر و عظیم تر و دقیق تر است، و آن عبارت است از تعلق به غیر خداى تعالى،))دست بر آن نزنند ( استاد الهی قمشه‌ای : جز دست پاکان ( و فهم خاصّان ) بدان نرسد.و نازل شده از سوی پرودگار جهانیان است.»َ

سوره ی واقعه /۷۹

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۹
مهدی محمدزاده

نظرات  (۷)

درست است... تشکر.


 

اگه ممکن بود سایت منو هم لینک کنید:

http://daynasor.ir


پاسخ:
چشم ان شاءالله
۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۳:۴۳ مجله ویترینو
بسیار عالی ، بهره مند شدیم ...
.
.
موفق باشید ..
.
.
التماس دعا
پاسخ:
مممنونم.....
۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۳:۴۵ ....مسعود ....
این خبر محل تامل و اشکال است . 
چرا که سوال خدای سبحان از نعمات از بدیهیات شریعت است لکن تفسیر سوال پرسیدن از نعمات به صورتی که در خبر امده قابل تامل است چرا سوال خدای سبحان از نعمت نه برای منت نهادن بلکه برای این است که آیا درست استفاده شده یا خیر 
ممنون
پاسخ:
ممنونم از نظر گذاشتنتون...
آدرس  روایت رو بنده ذکر کردم و به نظرم  ظهور این سوال و جواب  در رابطه با این مسئله است که نعمت مورد مواخذه چیست.این که شما فرمودید جنبه ی دیگر نعمات است که قطعا و بدیهی است که خداوند از عدم استفاده ی صحیح نعمت سوال میکند...
۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۴:۰۸ محمدرضا سلمانیان‌نژاد
ای کاش از قول یک کفسر هم چیزی در این زمینه می‌گفتید چون اشکال آقا مسعود هم بی‌جا نیست!
پاسخ:
عرض کردم که روایت رو از منبع موثق ذکر کردم و این سوال جواب که د روایت است در همین مسئله که عرض شد ظهور دارد..خلاف ظهور دلیل میخواهد..
۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۸:۳۵ ....مسعود ....
جواب شما مقنع نیست .
پاسخ:

هم‌چنین نقل شده در مناظره دیگری بین آن دو، حضرت فرمودند: «می‌گویند: تو «نعیم» در این آیه را به طعام لذیذ و آب خنک در روز گرم تفسیر کرده‌اى؟ ابو حنیفه گفت: آرى؛ حضرت فرمودند: اگر مردى تو را به میهمانى خود بخواند و غذاى گوارایى به تو بدهد و آب خوش‌گوارى نیز به تو بنوشاند و پس از آن بر تو منّت گذارد؛ تو او را به چه چیزى نسبت می‌دهى؟ او گفت: به بخل نسبت می‌دهم. حضرت فرمودند: آیا خداوند متعال بخل می‌ورزد؟ او گفت: بنابراین، معناى نعیم چیست؟ حضرت فرمودند: محبت ما اهل بیت است».[1]

۲) «ابراهیم بن عباس صَولى» می‌گوید: روزى در محضر امام رضا(علیه‌السلام) بودیم، آن حضرت فرمودند: در دنیا نعیم حقیقى وجود ندارد. بعضى از فقهایى که در محضر او بودند، گفتند: خداوند(عزوجل) می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ» و البته منظور همین نعیم در دنیاست، و آن آب خوش‌گوار است.

حضرت رضا(علیه‌السلام) در حالی‌که صداى خود را بلند کردند، فرمودند: شما این‌طور تفسیر می‌کنید؟ بدانید که خداوند(عزوجل) از تفضّلى که به بندگان خود نموده است، پرسش نمی‌کند، و بر این کار منت نمی‌گذارد؛ و منت گذاردن در مقابل نعمتى که مخلوقان به هم می‌دهند، قبیح است تا چه رسد به این‌که به خداوند متعال نسبت داده شود؟

ولیکن نعیم، محبت و موالات ما اهل بیت است، که خداوند بعد از سوال از توحید و نبوّت از آن سوال می‌کند. زیرا چون بنده خدا به این مهم وفا کند، او را به بهشت و سعادتى که زائل شدنى نیست، می‌رساند».[2]

 (1) بحارالأنوار، ج ۱۰، ص ۲۲۱٫

(2). عیون أخبارالرضا(ع)، ج ۲، ص ۱۲۹٫

به نظرم این دو روایت بهتون کمک کنه

۲۹ آبان ۹۵ ، ۲۳:۰۳ علیرضا علیرضا
سلام.من روزی 500 تا بازدید کننده دارم.اگه خواستید میتونیم تبادل لینک کنیم.اگه خواستید بیاین تو وبلاگم قسمت تبادل لینک (قسمت بالایی وبلاگ) و بهم پیام بدید.
۰۱ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۶ ....مسعود ....
نعمت عام است و شامل همه ی نعمات است و ذکر مودت و محبت ال الله در برخی اخبار نه از باب انحصار بلکه از باب تطبیق مفهوم عام بر مصداق خاص است للانتباه الیه