حیات

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

معرفت دینی پلکانی برای رسیدن به اطاعت الهی...

سه شنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۱ ب.ظ

حوزه ی ی مباحث دینی دارای سه بخش مهم است

مباحث  و مسایل اعتقادی که به تغبیر امامان معصومین همان فقه اکبر است....

دوم مباحث فقهی یا همون احکام و مسایل شرعی

و سوم مباحث اخلاقی 

هر شخصی که بخواهد در مسیر دین مداری حرکت بکند لاجرم باید در این سه حوزه کسب علم بکند..از اونجایی که عمل صحیح و درست مبتنی بر علم است ،هیچ شخص نمیتوانه چنین ادعایی داشته باشه که من قصد دارم متدین باشم و در مسیر دین داری حرکت بکنم ، به درجات عالی کمال برسم ولی احساس نیاز به کسب علم ندارم...

امام کاظم علیه السلام در گفتاری خطاب به هشام میفرمایند:

لا نَجاةَ إلاّ بِالطّاعَةِ وَ الطّاعَةُ بِالعِلمِ وَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ.

نجات با طاعت به دست می آید و طاعت در گرو علم است و علم در گرو یادگیری....

یعنی اگر کسی که شرایط کسب علم رو داره و میتوانه علمش رو نسبت به معارف  الهی بیشتر بکنه اما سهل انگاری میکنه و در نتیجه عمل هایش در مسیر صحیحی نیست اهل نجات نیست..

شاید شخصی بگوید که در این صورت با این روایت از امام صادق علیه السلام چه بکنیم که میفرمایند:

لیس العلم بکثرت التعلم و العلم نور یقع فی قلب من یرید الله ان یهدیه...

چون محل بحث بنده نیست خیلی گذرا جواب بدم که این ها منافات با هم ندارند.. خیلی مسلم است که شرط لازم برای تبعیت از دستورات خدا  در حوزه های مختلف  این است که ما به این دستورات عالم بشویم.. ..اما روایت دوم در این مقام است که  تفاوت عمده اسلام با مکاتب بشری در تعریف علم این است که اسلام علم را به عنوان یک واژه مقدس در جهت رشد، تعالی و سعادت بشر به خدمت می گیرد و لذا جهت گیری الهی را در آن شرط می داند و مطلق دانستن را علم نمی شمارد ممکن است کسی به لحاظ شرایطی نه بخاطر تنبلی در حد معمول بتواند در به مطالعه و تحقیق و البته تفکر  بپردازد ولی چون  هر چه که میخواند و میفهمد برای خداست و اهل تقواست و اهل عمل است و البته همین هم  ارزش دارد لذا خداوند مسیر چند ساله که بقیه بایستی طی بکند برای چنین شخصی کوتاه میکند..روایت میخواهد به ما گوش زد کند که علمی آنی است که ما را به صراط مستقیم رهنمود کند و تضمین سعادت مارا بکند و این فقط با خواندن حاصل نمیشود

پس معلوم شد  بایستی در مسیر کسب علم قدم بر داریم...

و  متوجه شدیم که کسب علم برای طاعات الهی و در واقع نیل به کمال  و سعادت شرط اساسی است.....این دیگه باید تا اینجا حل شده باشه

ادامه دارد......

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۲۰
هادی مهدوی

نظرات  (۱)

۲۰ مهر ۹۵ ، ۱۳:۱۸ ....مسعود ....
احسنت.خوب بود خصوصا روایت اول
پاسخ:
ممنونم