حیات

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

خطبه ی غدیر...

دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۲۶ ب.ظ




سلام دوستان ...
در ابتدا شایسته است که عید بزرگ و مبارک غدیر رو به همه ی شیعیان جهان علی الخصوص شما دوستان گرانقدر ، تبریک عرض کنم

موافق هستید به یمن این عید سری بزنیم به خطبه ی خواندنیه  غدیر ؟؟؟
مطمئن باشید خواندن این خطبه براتون خالی از لطف نخواهد بود..
با خواندن این خطبه اولین نکته که به روشنی در این حدیث میشه فهیمد اینه که  :
این حدیث که از جهت سندی هم مورد اتفاق  علمای اهل تسنن هست و هم شیعه  ، به طور خیلی خیلی واضحی دلالت بر امامت علی بن ابی طالب علیه السلام و بلکه فرزندان ایشان داره...

منابع معتبر اهل سنت که حدیث غدیر در آن ها ذکر شده است:
ابوداوود طیالسی متوفای ۲۰۴ه‍.ق در کتاب مسند ابوداوود حادثه غدیرخم را مطرح کرده، داستان عمامه‌گذاری حضرت‌ علی علیه السّلام را بیان داشته است.
امام احمد بن حنبل متوفای ۲۴۱ه‍.ق در کتاب مسند و کتاب «فضائل الصحابه» حادثه ی غدیر را ذکر کرده است . 
احمد بن یحیی معروف به بلاذری متوفای ۲۷۹ه‍.ق از مورخان بزرگ اهل‌سنت در کتاب انساب‌الاشراف، با چند سند، از براء بن عازب و ابوهریره و زید بن ارقم و ابن ‌عباس و بریدة بن الحصیب و ابوسعید خدری در ضمن پنج حدیث معتبر، حادثه غدیر را نقل کرده است. 
محمد بن یزید قزوینی معروف به ابن ماجه متوفای ۲۷۵ه‍.ق از فقها و محدثان بزرگ اهل سنت و یکی از نویسندگان صحاح سته در کتاب سنن ابن‌ ماجه به سندش از براء بن عازب روایت می‌ کند: با پیامبر صلی الله علیه و آله در حج‌الاسلام بودیم، در بین راه، پیامبر صلی الله علیه و آله فرود آمد و دستور به نماز جماعت داد. سپس دست علی علیه السّلام را گرفت و فرمود: «هذا ولی من انا مولاه» . 
محمد بن محمد نیشابوری معروف به حاکم نیشابوری متوفای ۴۰۵ ه‍.ق از محدثان و فقهای بزرگ اهل ‌سنت، در کتاب معروف المستدرک، با چند سند معتبر از زید بن ارقم، حادثه غدیر خم را بیان کرده و در پایان نوشته است: این حدیث صحیح است؛ و به عنوان شاهد، چهار حدیث دیگر نیز در تأیید آن نقل می‌ کند . 
ابوالحسن علی‌ بن احمد واحدی، متوفای ۴۶۸ه‍.ق از مفسران بزرگ اهل سنت، در کتاب اسباب ‌النزول می‌ نویسد: آیه شریفه «اَلیَوم أکمَلتُ لَکُم دِینَکُم...» در حجةالوداع، در سال دهم هجری نازل شد؛ او در ذیل آیه «یَا أیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ...» به سند خودش از ابو سعید خدری روایت می‌کند که این آیه در روز غدیر خم در مورد علی علیه السّلام نازل شده است. 
ابی‌ عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی متوفای۳۰۳ه‍.ق از محدثان بزرگ اهل‌ سنت و یکی از نویسندگان صحاح سته و مؤلف کتاب السنن الکبری به سندش از زید بن ارقم و ابوطفیل، حادثه غدیر را بیان کرده است. وی همچنین در کتاب خصائص امیرالمؤمنین، حادثه غدیر را نقل کرده است. 
یاقوت حموی متوفای۶۲۶ه‍.ق از مورخان بزرگ اهل ‌سنت در کتاب معجم ‌البلدان در ذیل کلمه «خم» به حادثه غدیر اشاره کرده، می‌نویسد: خم، بیابانی است در بین مکه و مدینه در نزدیکی جحفه که در آن برکه [غدیر] قرار دارد و پیامبر صلی الله علیه و آله در آنجا خطبه خواند. 
(احمد بن الحسین) معروف به بیهقی متوفای۴۵۸ه‍.ق از محدثان بزرگ اهل ‌سنت، در کتاب السنن‌ الکبری حادثه غدیر را نقل کرده و موضوع عمامه‌گذاری آن حضرت را بیان کرده است. 
نورالدین هیثمی متوفای ۸۰۷ ه‍.ق از محدثان و فقهای بزرگ و معروف اهل‌ سنت در کتاب مجمع‌ الزوائد و منبع‌ الفوائد،واقعه غدیر را با چند سند معتبر از رباح‌ الحارث، زید بن ارقم، ابوطفیل، سعید ابن وهب، زید بن یثیع، عبدالرحمن بن ابی ‌لیلی، ابوهریره، ابن‌ عمر، ملک ‌بن حویرث، ابن جناده و... نقل کرده است. 
نووی متوفای قرن هشتم هجری در کتاب شرح صحیح مسلم در توضیح جمله «ماء یدعی خمّا بین مکه والمدینه» به واقعه ی غدیر اشاره کرده است. 
احمد بن ابی‌ یعقوب متوفای۲۸۴ه‍.ق از مورخان بزرگ اهل ‌سنت، در کتاب تاریخ یعقوبی، حادثه غدیر را ذکر کرده است. 
مسعودی متوفای ۳۴۵ه‍.ق از مورخان بزرگ در کتاب التنبیه و الاشراف حادثه غدیر را بیان کرده است. 
حاکم حسکانی متوفای قرن پنجم از مفسران بزرگ اهل سنت در کتاب شواهد التنزیل در ذیل آیه شریفه «بَلِّغ مَا أنزِلَ إلَیکَ» و آیه شریفه «الیَومَ أکمَلتُ...» حادثه غدیر را نقل کرده است.



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
هادی مهدوی

خطبه ی غدیر

سند

متن

نظرات  (۱)

صد شکر که پیغمبر رحمت داریم

هم دست به دامان ولایت داریم

 با ذکر شریف و مستجاب صلوات

امید شفاعت به قیامت داریم

عید سعید غدیر خم مبارک باد
پاسخ:
ممنون که سر زدید و احسنت به شما